Allmänna villkor för Plastikakademin

1. Parter och avtalets omfattning

Detta avtal gäller mellan Kliniken, dvs. Plastikakademin Linköping AB (org.nr 556999-3743) med verksamhet under namnet Plastikakademin, Brigadgatan 4, 587 58 Linköping, och Patienten (nedan även “du”).

Dessa allmänna villkor gäller för samtliga typer av bokningar hos Kliniken – inklusive, men inte begränsat till, konsultation, behandling, undersökning, ingrepp och operation. Villkoren gäller oavsett om bokningen utgör en enskild åtgärd eller är en del av en längre vård- eller behandlingskedja.

Genom att göra en bokning hos Kliniken ingår du ett bindande avtal med oss och godkänner dessa allmänna villkor. Villkoren omfattar konsultationer, estetiska och rekonstruktiva behandlingar samt kirurgiska ingrepp inom plastikkirurgi (inklusive estetisk kirurgi och rekonstruktiv kirurgi), kärlkirurgi, käkkirurgi, dermatologi och angränsande områden som erbjuds av Kliniken.

Observera: För information om hur vi behandlar personuppgifter hänvisas till vår separata Integritetspolicy. Dessa allmänna villkor reglerar inte det medicinska innehållet i behandlingarna; medicinsk information om ingrepp ges separat i samband med konsultation och samtycke.

2. Vårdtjänster och ansvarsfördelning

Kliniken tillhandahåller kvalificerade vårdtjänster genom legitimerade läkare och sjuksköterskor med adekvat specialistkompetens. Alla estetiska kirurgiska ingrepp utförs endast av legitimerade läkare (eller tandläkare) med relevant specialistutbildning, och estetiska injektionsbehandlingar utförs av legitimerad läkare, tandläkare eller sjuksköterska, i enlighet med gällande lag. Kliniken garanterar att personalen uppfyller dessa kompetenskrav. För estetiska ingrepp gäller dessutom en absolut åldersgräns på 18 år – kliniken är skyldig att kontrollera din ålder och får inte utföra estetisk kirurgi eller injektionsbehandling på någon under 18 års ålder. Legitimation eller annan identitetshandling kan begäras inför ditt besök, operation eller behandling.

Kliniken kan i vissa fall samarbeta med eller anlita underleverantörer/partners för att utföra en vårdtjänst. Om din behandling eller operation utförs av en partner till Kliniken (annat vårdföretag) kommer du att informeras om detta i förväg. Denna partner övertar då det formella vårdgivaransvaret enligt hälso- och sjukvårdslagstiftningen för den aktuella tjänsten. Det innebär bland annat att partnern självständigt ansvarar för patientsäkerhet, journalföring och att ha gällande patientförsäkring. Betalning för tjänsten kan i sådana fall komma att ske direkt till partnern enligt överenskommelse (se punkt 6 nedan). I de delar av tjänsten som utförs av Kliniken ansvarar Kliniken som vårdgivare. Oavsett utförare omfattas dock samtliga bokningar och det avtalsförhållande du som patient har av dessa allmänna villkor.

3. Bokning och bekräftelse

Du kan boka konsultation, behandling eller operation hos Kliniken via vår webbplats (www.plastikakademin.se eller andra till verksamheten knutna webbplatser), per telefon, e-post, via Klinikens officiella sociala mediekanaler eller på plats i Kliniken. När du gör en bokning på distans (till exempel via webb, telefon eller e-post) skickar Kliniken en bokningsbekräftelse till dig, vanligtvis via e-post och/eller SMS. Avtalet anses ingånget när Kliniken har bekräftat din bokning. Det är ditt ansvar att säkerställa att kontaktuppgifter du angivit är korrekta och att du mottagit bokningsbekräftelsen. Kontrollera att datum, tid, typ av tjänst och andra uppgifter i bekräftelsen stämmer och meddela oss om något behöver rättas till.

Vid bokning digitalt (exempelvis via webben) måste du aktivt godkänna dessa allmänna villkor innan bokningen slutförs. Om bokning sker per telefon eller på plats kommer du att få tillgång till villkoren (via länk eller bifogat dokument) och ombeds bekräfta ditt godkännande, exempelvis genom elektronisk signatur eller svarsmail. Genom att bekräfta bokningen intygar du att du tagit del av och godkänt dessa villkor.

Kliniken förbehåller sig rätten att begära en bokningsavgift eller deposition för vissa behandlingar (särskilt omfattande kirurgiska ingrepp). Om en sådan avgift krävs informeras du om belopp och betalningsvillkor i samband med bokningen. Kliniken kan även kräva förskottsbetalning av hela eller delar av priset inför en operation – se betalningsvillkor i punkt 6. Om förskottsbetalning eller bokningsavgift inte erläggs inom utsatt tid har Kliniken rätt att avboka din tid (se även avsnitt 5 om avbokning).

4. Ångerrätt vid distansbokningar

Om du bokar en konsultation eller behandling på distans (till exempel via vår webbplats, e-post eller telefon) har du i enlighet med lagen om distansavtal normalt 14 dagars ångerrätt från bokningstillfället. Det innebär att du har rätt att avboka din konsultation/behandling inom 14 dagar från det att bokningen gjordes, utan att ange skäl och utan kostnad. Kliniken får inte ta ut någon avgift om du utnyttjar din ångerrätt inom denna 14-dagarsperiod, inte ens om du avbokar med kort varsel innan den planerade tiden. För att utnyttja ångerrätten ska du meddela Kliniken (via e-post eller telefon) att du vill ångra din bokning. Vi bekräftar då din avbokning och återbetalar eventuella förskottsbetalningar.

Ångerrätten vid distansbokning gäller under förutsättning att bokningen sker via något av Klinikens distanskanaler (till exempel webbokning, telefonbokning). Om du bokar en tid på plats i anslutning till ett fysiskt besök på Kliniken gäller inte distansavtalslagens ångerrätt. I sådant fall hänvisas till Klinikens frivilliga avbokningsregler enligt punkt 5 nedan. Notera dock att även om ångerrätten inte formellt gäller för platsbokningar, har du alltid möjlighet att avboka en planerad tid – men regler om eventuella avbokningsavgifter kan då aktualiseras.

Undantag: Om du uttryckligen bett om att en konsultation, behandling eller operation ska utföras inom ångerrättsfristen (14 dagar) kan du fortfarande avboka fram till att tjänsten har påbörjats. När konsultationen eller behandlingen redan har utförts inom 14-dagarsperioden upphör ångerrätten att gälla för den utförda tjänsten. Genom att boka en tid inom 14 dagar samtycker du till att tjänsten kan påbörjas under ångerfristen. Detta påverkar dock inte din rätt att avboka framtida planerade ingrepp enligt våra avbokningsvillkor.

5. Av- och ombokning utanför ångerrätt

Du kan alltid avboka eller omboka en bokad konsultation, behandling, undersökning eller operation. Om ångerrätten inte gäller eller 14 dagar har passerat kan en avbokningsavgift tas ut beroende på när avbokningen sker. Klinikens av- och ombokningsregler syftar till att täcka de kostnader och planeringsförluster som en sen avbokning medför, i enlighet med Konsumentverkets riktlinjer (en avbokningsavgift får motsvara de kostnader som bokningen inneburit för kliniken). Nedanstående villkor gäller om inget annat skriftligen avtalats för din bokning, och genom att boka accepterar du dessa:

Konsultation och mindre behandlingar eller undersökningar (till exempel injektionsbehandlingar)

Uteblivet besök eller avbokning senare än 24 timmar före avtalad tid debiteras med en fast avgift om 500 kr. Detta som kompensation för avsatt tid. Ombokning eller avbokning som sker tidigare än 24 timmar innan medför ingen kostnad. Fförskottsbetalning återbetalas då, minus eventuella transaktionsavgifter eller inköp av individspecifika material som inte kan användas i samband med annan behandling.

Kirurgiska operationer och omfattande behandlingar

Dessa avbokningsavgifter baseras på den tid och de resurser Kliniken avsatt för din operation (kirurg, anestesi, operationssal m.m.) som vid sen avbokning inte kan omdisponeras. I värsta fall kan avbokningskostnaden motsvara hela behandlingspriset, vilket inträffar vid mycket sen avbokning eller utebliven närvaro enligt ovan.

Avbokningsavgiften är betalningsskyldighet för dig som patient oavsett om du redan betalat hela eller delar av den ursprungliga fakturan för ingreppet/behandlingen. Om fakturan ännu inte betalats kvarstår din skyldighet att erlägga avbokningsavgiften separat. Eventuella kvarvarande belopp efter att avbokningsavgiften dragits återbetalas till dig inom 14 dagar från det att Kliniken erhållit dina bankuppgifter.

Ombokning (att byta dag eller tid för din bokning) jämställs med avbokning av den ursprungliga bokningen. Om du ombokar inom samma tidsintervall som skulle medföra avgift enligt ovan, kan avgiften tas ut. Vi försöker dock ha skälig flexibilitet – kontakta oss så snart som möjligt vid behov av ombokning.

Medicinska förhinder eller sjukdom

Om du måste avboka med kort varsel på grund av sjukdom eller annan oförutsedd allvarlig orsak, kontakta oss omgående. Vid uppvisande av läkarintyg på att du p.g.a. medicinska skäl inte bör genomgå den planerade behandlingen/undersökningen/operationen, erbjuder Kliniken kostnadsfri ombokning till ett nytt datum så snart det är möjligt. Alternativt kan full återbetalning ske vid sjukdomsfall som omöjliggör samma eller jämförbar operation/behandling ett alternativt datum inom 3 månader från planerat operations- eller behandlingsdatum, förutom för eventuella faktiskta kostnader som Kliniken inte kan återfå (såsom specifika beställda implantat, läkemedel, produkter eller liknande). Notera att om du redan ombokat en operation en gång på grund av sjukdom och sedan avbokar igen, kan återbetalning utebli.

Klinikens av- eller ombokning

Om Kliniken skulle behöva ställa in eller flytta din bokade tid (till exempel p.g.a. sjukdom hos behandlande kirurg eller annan omständighet utanför vår kontroll) meddelas du så snart som möjligt. Vi erbjuder i första hand en ny tid för konsultation/operation inom skälig tid. Om den föreslagna nya tiden inte passar dig har du rätt att avboka och få full återbetalning av eventuellt förskottsbelopp. Kliniken ansvarar inte för eventuell indirekt skada eller kostnader för dig till följd av en sådan ombokning (till exempel resekostnader, inkomstbortfall), men vi strävar efter att minimera olägenheten.

6. Priser, moms och betalning

Vi är tydliga i vår prissättning, och du ska alltid vara informerad i förväg vad din operation, behandling eller undersökning kostar. Aktuella priser för konsultationer, behandlingar och operationer framgår av Klinikens prislista på webbplatsen eller enligt överenskommelse vid bokning. Alla priser anges i svenska kronor (SEK), och våra prisangivelser är alltid inklusive mervärdesskatt (moms) om moms ska utgå. Hälso- och sjukvårdstjänster är normalt undantagna från moms, men rent estetiska behandlingar utan medicinskt syfte är momspliktiga med 25% enligt svensk rättspraxis. Bedömningen av om en tjänst är att klassa som momspliktig estetisk behandling eller momsbefriad sjukvård beror på syftet med åtgärden – om ingreppet inte utförs i syfte att behandla sjukdom, kroppsfel eller hälsoproblem är det skattepliktigt. Bedömningen vad som är sjukdom, kroppsfel eller hälsoproblem görs av den behandlande läkaren. Kliniken följer rekommenderade riktlinjer från branschorganisationer såsom svensk förening för estetisk plastikkirurgi eller motsvarande. Vid tveksamhet utgår vi från att estetiska ingrepp är momspliktiga såvida vi inte har medicinskt underlag som visar motsatsen. Du informeras om vad som är aktuellt för din operation eller behandling på din faktura genom att det framgår om moms ingår eller inte. Priser för eventuella rekonstruktiva ingrepp med medicinsk indikation (till exempel korrigering efter skada eller sjukdom) anges inklusive 0% moms (momsfritt).

Betalning

Konsultationer betalas vanligtvis i samband med besöket (faktura, kort eller via andra betalningsmetoder som erbjuds). Kliniken är kontantfri. För operationer och dyrare behandlingar gäller att full betalning ska vara mottagen av Kliniken senast 14 dagar före planerat ingrepp, om inget annat angivits. Du kommer antingen att få en faktura att betala innan detta datum, eller så görs betalning på annat överenskommet sätt. Kliniken avgör vilka betalningsmetoder som erbjuds, till exempel faktura, kort eller finansiering via samarbetspartner. Kliniken väljer om betalning sker till Kliniken eller till en underleverantör. Om du bokar operation med kortare framförhållning än 14 dagar kan betalningstidpunkten bli tidigare/snarast möjligt.

I de fall delbetalning/finansiering via samarbetspartner (kreditgivare) erbjuds, ska ansökan om delbetalning vara godkänd i så pass god tid att Klinikens betalningsvillkor (full betalning 14 dagar innan) ändå kan uppfyllas. Har betalning inte inkommit i tid förbehåller sig Kliniken rätten att avboka ingreppet.

Om en underleverantör är ansvarig för din vårdtjänst (se punkt 2) kan det hända att betalning, helt eller delvis, ska ske direkt till den parten – i så fall informerar vi dig i förväg och anger tydligt på faktura eller bokningsbekräftelse vem betalningsmottagaren är. Oavsett detta påverkar det inte ditt konsumentskydd eller dina rättigheter gentemot Kliniken eller berörd vårdgivare.

Vid försenad betalning har Kliniken rätt att debitera dröjsmålsränta enligt räntelagen samt eventuella lagstadgade påminnelse- och inkassoavgifter. Äganderättsförbehåll gäller för eventuella produkter (till exempel hudvårdsprodukter) tills full betalning erhållits.

7. Information och samtycke

Du ska veta vad vi planerar och få godkänna detta. Innan någon behandling eller operation genomförs kommer du att få utförlig patientinformation om ingreppets innebörd, förväntat förlopp, väsentliga risker, möjliga följder och annat relevant. Denna information ges både muntligen av behandlande läkare/sjuksköterska och skriftligen, i enlighet med lag om estetiska kirurgiska ingrepp och injektionsbehandlingar. Vi säkerställer så långt det är möjligt att du har förstått informationen och betydelsen av den – tveka inte att ställa frågor om något är oklart. Informationen inkluderar bland annat: vilka metoder som kommer att användas, vilka resultat man realistiskt kan förvänta sig, om upprepad behandling kan behövas, hur eftervården ska skötas, samt specifika riskmoment som till exempel ärrbildning, infektion, blödning, känselpåverkan eller andra risker som gäller i allmänhet eller individuellt. I de fall ingreppsspecifika produkter såsom till exempel implantat, läkemedel eller fillers planeras att användas så informeras du även om detta.

All information ges efter bästa förmåga, och din behandlande läkare kan behöva ändra planeringen under pågående behandling eller operation om det bedöms nödvändigt för patientsäkerheten eller resultatet.

För estetiska ingrepp gäller enligt lag en obligatorisk betänketid innan behandling får ske. Efter din konsultation ska minst sju (7) dagar betänketid förflyta innan ett estetiskt kirurgiskt ingrepp utförs, och minst två (2) dagar innan en estetisk injektionsbehandling utförs. Denna betänketid är till för att du som patient i lugn och ro ska kunna överväga informationen och ditt beslut. För injektionsbehandlingar av samma typ som du redan genomgått hos Kliniken under de senaste sex månaderna krävs ingen ny betänketid utöver den första.

Du kommer att få lämna ett uttryckligt samtycke till behandlingen eller operationen, till exempel genom att underteckna ett samtyckesformulär, vilket i normalfallet sker i samband med att din kallelse skickas ut. Samtycket bekräftar att du förstått informationen och vill genomföra behandlingen på de villkor som diskuterats. Inget ingrepp utförs utan ditt informerade samtycke. Du har alltid rätt att tacka nej eller avbryta planeringen fram till dess att ingreppet påbörjas. Observera att om du väljer att avstå efter att eventuell ångerrätt löpt ut (se punkt 4) kan avbokningsregler enligt punkt 5 gälla.

För patienter som genomgår behandling inom ramen för hälso- och sjukvård (till exempel rekonstruktiva ingrepp med medicinsk indikation) gäller hälso- och sjukvårdslagstiftningens vanliga principer om information och samtycke. Även där dokumenteras ditt samtycke i journalen.

8. Patientens åtaganden

Som patient förbinder du dig att medverka till en säker vård och ett gott resultat genom att uppfylla följande åtaganden:

Ärlig hälsoinformation: Du ska lämna korrekt och fullständig information om ditt hälsotillstånd och anamnes till Kliniken. Det inkluderar att informera om eventuella sjukdomar, allergier, mediciner (inklusive kosttillskott), nikotinbruk, alkoholvanor, användning av narkotiska preparat eller hormoner i icke-medicinskt syfte eller andra faktorer som kan vara relevanta för behandlingen och anestesin.

Följa medicinska instruktioner: Du åtar dig att noggrant följa de instruktioner du får av läkare och sjuksköterskor före och efter ingreppet. Det kan röra sig om förberedelser (till exempel fasta inför narkos, rökstopp, avhållsamhet från vissa läkemedel), och eftervård (såromläggning, hygien, aktivitet/restriktioner, rehabilitering etc). Om du är osäker på någon instruktion, fråga oss. Rökning och nikotin avråds starkt före och efter många operationer, då det kraftigt kan försämra läkningsförmågan – du informeras specifikt om detta vid behov. Även bruk av alkohol före operation kan påverka din säkerhet och läkningsförutsättningar negativt. Bristande följsamhet kan öka risken för komplikationer och påverka resultatet negativt.

Närvaro och punktlighet: Möt upp i god tid till dina inbokade tider. Om du blir försenad eller får förhinder, meddela oss så snart som möjligt. Uteblir du utan att meddela, debiteras du enligt avbokningsvillkoren.

Följa vår föreskrifter för förberedelse: Inför operationsdagen måste du följa särskilda hygien- och förberedelseregler (till exempel avstå mat och dryck angiven tidsrymd innan din planerade operation, duscha med antibakteriell tvål, använda rena kläder, inte bära smink, smycken eller kontaktlinser). Om du inte följer obligatoriska preoperativa ordinationer (till exempel fasta eller hygienrutiner) och ingreppet måste ställas in, blir du betalningsskyldig enligt reglerna för sen avbokning.

Eftervård och uppföljning: Efter ingreppet ska du iaktta de ordinationer som ges för eftervården. Detta kan inkludera läkemedel, återbesök/kontroller och kontakt vid tecken på komplikation. Uppföljning är viktigt både för din skull och för att vi ska kunna utvärdera resultatet.

Kontakt och tillgänglighet: Håll dina kontaktuppgifter uppdaterade så att viktig information når fram.

9. Sekretess, journalföring och integritet

Kliniken har en separat Integritetspolicy som gäller vid alla tillfällen.

Kliniken omfattas av hälso- och sjukvårdens sekretesslagstiftning. Patientsekretess gäller för all information om dig och din hälsa. All personal (och eventuella samarbetspartners inom vården) har lagstadgad tystnadsplikt.

Vi för en patientjournal över ditt ärende, i enlighet med patientdatalagen. Journalen innehåller relevanta uppgifter om din hälsa, åtgärder som utförs samt den information som lämnats till dig och ditt samtycke. Du har rätt att på begäran få ta del av din journal (med vissa begränsningar enligt lag) och få en journalkopia. Personuppgifter i journalen och övriga system hanteras i enlighet med GDPR och patientdatalagens regler.

Kliniken kan kommunicera med dig via telefon, SMS, digitala appar eller e-post för kallelser, påminnelser och uppföljning. Genom att uppge ditt mobilnummer och e-postadress samtycker du till detta. Vi undviker att skicka känsliga uppgifter via osäkra kanaler.

10. Ansvar, resultatutfall och försäkring

Kliniken ansvarar för att utföra tjänsten fackmässigt och med omsorg, i enlighet med vetenskap och beprövad erfarenhet. Vi strävar alltid efter ett så bra resultat som möjligt utifrån dina individuella förutsättningar. Samtidigt kan inga specifika estetiska resultat garanteras. Variationer i anatomi och läkning innebär att asymmetrier, ärrbildning eller andra avvikelser kan uppstå utan att det utgör fel i behandlingen.

Ekonomisk ersättning utgår inte enbart på grund av missnöje med estetiskt resultat, om behandlingen i övrigt utförts korrekt. Vid faktiska fel har du rätt till korrigerande åtgärder eller ersättning enligt konsumentlagstiftning.

Kliniken har patientförsäkring som täcker eventuella skador. Vid läkemedelsskador kan Läkemedelsförsäkringen gälla.

Ansvarsbegränsning: Kliniken ansvarar för direkta skador som beror på vårdslöshet eller fel, men inte för kända risker som infektion, blödning, ärrbildning, kapselkontraktur etc. Inte heller för indirekta kostnader såsom inkomstbortfall eller resor.

11. Reklamation, klagomål och tvistlösning

Vi vill att du ska känna dig nöjd och trygg med ditt resultat. Om du är missnöjd, kontakta oss direkt, helst skriftligen. Reklamation ska ske inom skälig tid efter att felet upptäckts.

Det är viktigt att skilja mellan ingrepp som utförs i rent estetiskt syfte och ingrepp som är medicinskt motiverade:

Estetiska ingrepp: När ett ingrepp utförs uteslutande i estetiskt syfte betraktas det som en konsumenttjänst. Då har du som patient rätt att reklamera enligt konsumenträttsliga regler. Det innebär att du kan klaga på fel eller brister i behandlingen inom skälig tid – meddelar du oss inom två månader från att du upptäckte problemet anses det alltid vara i rätt tid – och upp till tre år efter ingreppet, i enlighet med konsumenttjänstlagens principer. Estetiska ingrepp är momspliktiga.

Medicinskt motiverade ingrepp: När ett ingrepp utförs på grund av medicinska skäl klassas det som hälso- och sjukvård. Då gäller inte konsumenttjänstlagens regler om reklamation. Istället omfattas du av särskild hälso- och sjukvårdslagstiftning: patientlagen, patientsäkerhetslagen och patientskadelagen. Vid eventuella fel eller skador hanteras detta genom vårdgivarens ansvar, patientförsäkringen samt tillsyn av Inspektionen för vård och omsorg (IVO). Du kan också vända dig till patientnämnden i din region för stöd och rådgivning. Ingrepp som uppfyller kraven för att klassas som utförda av medicinska skäl utifrån branschpraxis är momsfria.

Reklamation och kvalitetsgaranti för estetiska ingrepp:
Om du märker något som verkar fel eller avviker från det vi kom överens om, kontakta oss så snart som möjligt. Enligt lag har du rätt att reklamera (klaga på) fel i behandlingen inom skälig tid (2 månader).

Utöver denna lagstadgade reklamationsrätt erbjuder vi vår Kvalitetsgaranti för estetiska operationer: Om resultatet inom 12 månader efter din operation inte uppfyller det som rimligen kan förväntas på grund av något fel i det utförda ingreppet, åtgärdar vi det utan kostnad för dig. Denna kostnadsfria korrigering kan bestå av exempelvis en mindre justering eller, om nödvändigt, en omoperation.

Förutsättningar: För att garantin ska gälla behöver du ha följt våra ordinationer och råd (t.ex. avstått från rökning om vi angett det, skött sårvård med mera) samt kommit på överenskomna återbesök för uppföljning (vanligen efter ca 6 månader). Garantin omfattar inte om resultatet har påverkats av omständigheter utanför vår kontroll – till exempel betydande viktförändringar, graviditet, amning, större hormonomställningar eller nya hälsoproblem – eftersom sådana faktorer kan ändra kroppen på ett sätt som inte beror på ingreppet. Inte heller gäller garantin för normala risker och bieffekter som vi informerat dig om i förväg (såsom viss ärrbildning eller små asymmetrier som kan uppstå trots att operationen utförts korrekt).

Självklart påverkar inte dessa garantivillkor dina lagliga rättigheter. Vår garanti syftar till att ge dig extra trygghet och snabb hjälp om något oförutsett inträffar. Om en korrigering bedöms nödvändig och säker att utföra där sannolikheten att uppnå ett förbättrat resultat är större än risken att drabbas av en komplikation eller sämre resultat, kommer denna lösning i första hand att erbjudas. Mindre korrigeringar (till exempel justering av ett överdrivet ärr) utför vi ofta under lokalbedövning utan kostnad. Skulle en större kompletterande operation krävas, kan vi i de flesta fall erbjuda den till självkostnadspris vilket betyder att du till exempel bara betalar för narkos och material – detta beslutas i dialog mellan dig och kirurgen utifrån vad som är medicinskt lämpligt och vad som kan anses ligga utanför normal resultatvariation.

Vårt mål är alltid att du ska bli nöjd och att slutresultatet, så långt det är möjligt, motsvarar dina förväntningar. Garantin är en del i den ambitionen, så tveka aldrig att höra av dig om du har frågor. Om vi inte kan enas kan du vända dig till:

12. Övrigt

Dessa villkor är förenliga med gällande lagar och konsumentskyddsregler. Om någon bestämmelse visar sig strida mot lag ska den tolkas om eller ersättas, utan att övriga villkor påverkas.

Kliniken förbehåller sig rätten att uppdatera villkoren. Den senaste versionen finns alltid på vår webbplats. Mindre ändringar kan göras utan förvarning, medan väsentliga ändringar kommuniceras till dig.

Har du frågor är du välkommen att kontakta oss. Vårt mål är att vara transparenta, korrekta och tillmötesgående så att du känner dig trygg.

För Plastikakademin

Linköping, 2025-08-16